FORMULA STUDENT - Snaga znanja i drugarstva

0

U amfiteatru Mašinskog fakulteta u Beogradu juče predstavljen novi moćni bolid „Drumske strele”

FOTO: Tenfor Drumska strela

Legendarni Ajrton Sena često je govorio da se snagom uma, odlučnošću, slušajući sopstvene instinkte i uz odgovarajuće iskustvo mogu dosegnuti neverovatne visine. Studenti Beogradskog univerziteta već osam godina dokazuju kako je Brazilac bio potpuno u pravu i iz dana u dan pomeraju granice. Oni su deo „Tenfor Drumske strele” prvog srpskog Formula student tima koji su juče predstavili najnapredniji do sada bolid. „Drumska strela” u čijem su projektovanju i izradi učestvovali studenti sa čak devet fakulteta u julu će se naći na stazama u Holandiji, Mađarskoj i Italiji.

Lazar Stojnić, vođa tima, student Mašinskog fakulteta, otkrio nam je šta ovaj projekat predstavlja i koliko je značajan.

- U Formuli 1 opšte je poznato da već sada postoje odrednice za narednih nekoliko godina i uveliko se prave izmene na bolidima, ali to u Formuli student nije slučaj. Pravila se dobijaju u septembru, odnosno tek po završetku sezone. U kratkom periodu moramo da proučimo pravila, uočimo izmene koje nisu svake godine drastične, ali zahtevaju prilagođavanje. Veći deo našeg tima se menja iz godine u godinu, koordinatori se biraju svake sezone. Studenti se ne zadržavaju duže od tri godine, što bi u Formuli 1 bio tek početak profesionalnog rada. U našem timu sve se zasniva na entuzijazmu. Posle dve godine u ovoj sezone sam se susreo sa izazovima rukovođenja grupe ljudi, kao i firme i to sam morao u hodu da savladam. U fazi projektovanja moramo i da naučimo kako da se nosimo sa organizacijom projekta, odnosno da funkcionišemo kao mala kompanija – objasnio je Lazar Stojnić.

Šta je bio najveći izazov za tebe kao vođu, ali i za čitav tim?

- Najveći izazov su finansije, kako sve da isplaniramo sa inovacijama, a sa druge strana kako organizovati osamdeset ljudi koji rade zajedno. Takođe je veoma važno održati dobru atmosferu u radionici, obezbediti alat kao i da na vreme stignu svi materijali. Sve to u cilju da počnemo sa izradom i sa testiranjem formule na vreme.

Najveći problem sa kojim ste susreli, finansijska sredstva, projektovanje, izrada?

- Najveći problem je što svake godine određen broj članova tima, koji su stekli iskustvo, napuste tim. Preneli su neko znanje na one koji su ostali, a sad oni moraju da to znanje prošire. Od septembra do kraja marta završen je kompletan projekat, bolid sa svim inovacijama. Međutim, već sada moramo da razmišljamo o narednim sezonama, i veoma je važno da finansijska sredstva iskoristimo na najbolji način.

Koliko će „Drumska strela” pomeriti granice i napraviti pomak u odnosu na prethodne sezone?

- Ovog leta idemo na tri velika takmičenja i samim tim sezona će biti mnogo ozbiljnija od prethodnih. Uložili smo mnogo više truda, ali smo napravili veoma pouzdano vozilo koje je 10 do 15 kg lakše, što je u ovom sportu veoma važno.

Koje stvari su bile presudne za izradu nove Strele?

- Mislim da smo kao tim vrlo dobro funkcionisali. Naravno, nije uvek sve bajno i sjajno, ali i ne može da bude tako. Ipak smo mi ljudi sa različitim mišljenjima, ali smo dobro organizovani i imamo odličnu komunikaciju. Na taj način smo ubrzali čitav proces.

Studenti iz različitih oblasti i sa različitih fakulteta moraju da se slože i zajedno odrade posao na najbolji način. Zvuči neverovatno…

- Snaga tima i snaga druženja. Ozbiljan smo tim, imamo potpuno profesionalan odnos, međutim, bez drugarstva čitav program ne bi bio moguć. Pored Strele na neki način radimo na razvoju auto-moto sporta u Srbiji. Ujedno, veoma je važno unapređenje naučnih dostignuća pošto na praktičan način možemo da izrazimo ideje. LJudi nas prepoznaju i cene, bivši članovi imaju veliko poštovanje od strane poslodavaca i rade na velikim zadacima i projektima. To mnogo znači ljudima koji su u ovom timu. Svi volimo da pratimo auto-moto sport u Srbiji i u svetu i ugledamo se ne samo na F1, nego i na ostale kategorije automobilizma i primenjujemo slične ideje da bismo razvili svoj bolid - zaključio je Lazar Stojnić.

Tomanović: Štoperica jedini konkurent

Marko Tomanović, jedan je od vozača „formule broj jedan u Srbiji” od detinjstva se bavi kartingom i zaljubljenik je u sport na točkovima.

Osnovne razlike i sličnosti između Formule student i Formule 1?

- Razmišljao sam puno baš o tome kao neko ko se profesionalno bavio kartingom i ima ambicije da vozi nešto ozbiljnije. Pre svega F1 kao šampionat je decenijama među prvih deset ekonomija sveta, u suštini to je izuzetno veliki, skup biznis pre svega. Takođe je razvojna tačka za auto industriju koja sve nove sisteme koje implementira u vozila prethodno testirao u Formuli 1. Druga razlika je sama organizacija, svaki vrhunski tim je ogromna korporacija. Broj ljudi se kreće od 200-1.000 zaposlenih, dok nas ovde ima 50-tak u timu. Ovo je projekat studenata u kome učimo stvari i primenjujemo naučeno. Iz ugla finansija, najjači timovi poput Ferarija, Mercedesa imaju budžete između 300 i 600 miliona evra, a mi smo ovde isključivo jer želimo da naučimo da radimo na nečemu sličnom.

Način takmičenja?

- U našoj formuli se ne nadećemo jedni protiv drugih kao u F1 već se borimo protiv štoperice. Vozimo između ostalog između čunjeve i na poligonima čime se akcenat stavlja na testiranje vozila i samih performansi. Reč je o pre svega o  inženjerskom takmičenju, ali je svakako prisutna i ta uzbudljiva strana gde do izražaja dolazi sama formula na stazi, kao i umeće vozača.

Kakav je osećaj voziti bolid u Formuli student?

- Pre svega sjajno iskustvo koje ne može da se doživi baš na svakom koraku. Ubrzanje do 100 km na čas za manje od četiri sekunde, ponekad čak manje i od tri, svakako je impozantan podatak. Inače, Ginisov rekord u ubrzanju drži „FS tim” iz Minhena koji je sa elektro vozilom ubrzao do 100 za 1,8 sekunde - istakao je Marko Tomanović

Devet meseci mukotrpnog rada

Iza „Drumske strele” ostalo je devet meseci velikog posla, preko nekoliko hiljada radnih sati 50 članova tima. Predsezonska testiranja su jedina sličnost sa F1 i to je vrlo važan deo sezone tokom koga se proveravaju mogućnosti vozila, ispravnost, izdržljivost, utreniranost vozače...

Dogodilo se prvi put da je prošlogodišnji bolid ostalo kompletan, da nisu uzeti delovi kako bi se napravilo sledeće vozilo, što je bio slučaj prethodnih sezona. Tako da će vozači imati prilike da prođu više kilometara, da se bolje pripreme. Velika je odgovornost i veliki pritisak zbog svog uloženog truda velikog broja ljudi, novca, povrenja sponzora, donatora…

Komentari (0)

Samo registrovani i ulogovani korisnici mogu da ocenjuju komentare!

Prijava Registruj se

Dodaj komentar

Preostalo karaktera:

Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija SPORTSKOG ŽURNALA ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne - skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije „SPORTSKOG ŽURNALA“ kao i bilo kakvu pretnju, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. SPORTSKI ŽURNAL ONLINE nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za skraćivanje komentara i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima.

Da biste videli ostatak vesti

Registrujte Se Prijavite Se

Prijava

Facebook Prijava

ili

Registruj se › Zaboravili ste lozinku?

Registruj se

Facebook Prijava

ili

Unesite Vašu adresu e-pošte da biste dobili novu šifru