ФОРМУЛА СТУДЕНТ - Снага знања и другарства

0

У амфитеатру Машинског факултета у Београду јуче представљен нови моћни болид „Друмске стреле”

ФОТО: Тенфор Друмска стрела

Легендарни Аjртон Сена често је говорио да се снагом ума, одлучношћу, слушајући сопствене инстинкте и уз одговарајуће искуство могу досегнути невероватне висине. Студенти Београдског универзитета већ осам година доказују како је Бразилац био потпуно у праву и из дана у дан померају границе. Они су део „Тенфор Друмске стреле” првог српског Формула студент тима који су јуче представили најнапреднији до сада болид. „Друмска стрела” у чијем су пројектовању и изради учествовали студенти са чак девет факултета у јулу ће се наћи на стазама у Холандији, Мађарској и Италији.

Лазар Стојнић, вођа тима, студент Машинског факултета, открио нам је шта овај пројекат представља и колико је значајан.

- У Формули 1 опште је познато да већ сада постоје одреднице за наредних неколико година и увелико се праве измене на болидима, али то у Формули студент није случај. Правила се добијају у септембру, односно тек по завршетку сезоне. У кратком периоду морамо да проучимо правила, уочимо измене које нису сваке године драстичне, али захтевају прилагођавање. Већи део нашег тима се мења из године у годину, координатори се бирају сваке сезоне. Студенти се не задржавају дуже од три године, што би у Формули 1 био тек почетак професионалног рада. У нашем тиму све се заснива на ентузијазму. После две године у овој сезоне сам се сусрео са изазовима руковођења групе људи, као и фирме и то сам морао у ходу да савладам. У фази пројектовања морамо и да научимо како да се носимо са организацијом пројекта, односно да функционишемо као мала компанија – објаснио је Лазар Стојнић.

Шта је био највећи изазов за тебе као вођу, али и за читав тим?

- Највећи изазов су финансије, како све да испланирамо са иновацијама, а са друге страна како организовати осамдесет људи који раде заједно. Такође је веома важно одржати добру атмосферу у радионици, обезбедити алат као и да на време стигну сви материјали. Све то у циљу да почнемо са израдом и са тестирањем формуле на време.

Највећи проблем са којим сте сусрели, финансијска средства, пројектовање, израда?

- Највећи проблем је што сваке године одређен број чланова тима, који су стекли искуство, напусте тим. Пренели су неко знање на оне који су остали, а сад они морају да то знање прошире. Од септембра до краја марта завршен је комплетан пројекат, болид са свим иновацијама. Међутим, већ сада морамо да размишљамо о наредним сезонама, и веома је важно да финансијска средства искористимо на најбољи начин.

Колико ће „Друмска стрела” померити границе и направити помак у односу на претходне сезоне?

- Овог лета идемо на три велика такмичења и самим тим сезона ће бити много озбиљнија од претходних. Уложили смо много више труда, али смо направили веома поуздано возило које је 10 до 15 кг лакше, што је у овом спорту веома важно.

Које ствари су биле пресудне за израду нове Стреле?

- Мислим да смо као тим врло добро функционисали. Наравно, није увек све бајно и сјајно, али и не може да буде тако. Ипак смо ми људи са различитим мишљењима, али смо добро организовани и имамо одличну комуникацију. На тај начин смо убрзали читав процес.

Студенти из различитих области и са различитих факултета морају да се сложе и заједно одраде посао на најбољи начин. Звучи невероватно…

- Снага тима и снага дружења. Озбиљан смо тим, имамо потпуно професионалан однос, међутим, без другарства читав програм не би био могућ. Поред Стреле на неки начин радимо на развоју ауто-мото спорта у Србији. Уједно, веома је важно унапређење научних достигнућа пошто на практичан начин можемо да изразимо идеје. Људи нас препознају и цене, бивши чланови имају велико поштовање од стране послодаваца и раде на великим задацима и пројектима. То много значи људима који су у овом тиму. Сви волимо да пратимо ауто-мото спорт у Србији и у свету и угледамо се не само на Ф1, него и на остале категорије аутомобилизма и примењујемо сличне идеје да бисмо развили свој болид - закључио је Лазар Стојнић.

Томановић: Штоперица једини конкурент

Марко Томановић, један је од возача „формуле број један у Србији” од детињства се бави картингом и заљубљеник је у спорт на точковима.

Основне разлике и сличности између Формуле студент и Формуле 1?

- Размишљао сам пуно баш о томе као неко ко се професионално бавио картингом и има амбиције да вози нешто озбиљније. Пре свега Ф1 као шампионат је деценијама међу првих десет економија света, у суштини то је изузетно велики, скуп бизнис пре свега. Такође је развојна тачка за ауто индустрију која све нове системе које имплементира у возила претходно тестирао у Формули 1. Друга разлика је сама организација, сваки врхунски тим је огромна корпорација. Број људи се креће од 200-1.000 запослених, док нас овде има 50-так у тиму. Ово је пројекат студената у коме учимо ствари и примењујемо научено. Из угла финансија, најјачи тимови попут Ферарија, Мерцедеса имају буџете између 300 и 600 милиона евра, а ми смо овде искључиво јер желимо да научимо да радимо на нечему сличном.

Начин такмичења?

- У нашој формули се не надећемо једни против других као у Ф1 већ се боримо против штоперице. Возимо између осталог између чуњеве и на полигонима чиме се акценат ставља на тестирање возила и самих перформанси. Реч је о пре свега о  инжењерском такмичењу, али је свакако присутна и та узбудљива страна где до изражаја долази сама формула на стази, као и умеће возача.

Какав је осећај возити болид у Формули студент?

- Пре свега сјајно искуство које не може да се доживи баш на сваком кораку. Убрзање до 100 км на час за мање од четири секунде, понекад чак мање и од три, свакако је импозантан податак. Иначе, Гинисов рекорд у убрзању држи „ФС тим” из Минхена који је са електро возилом убрзао до 100 за 1,8 секунде - истакао је Марко Томановић

Девет месеци мукотрпног рада

Иза „Друмске стреле” остало је девет месеци великог посла, преко неколико хиљада радних сати 50 чланова тима. Предсезонска тестирања су једина сличност са Ф1 и то је врло важан део сезоне током кога се проверавају могућности возила, исправност, издржљивост, утренираност возаче...

Догодило се први пут да је прошлогодишњи болид остало комплетан, да нису узети делови како би се направило следеће возило, што је био случај претходних сезона. Тако да ће возачи имати прилике да прођу више километара, да се боље припреме. Велика је одговорност и велики притисак због свог уложеног труда великог броја људи, новца, поврења спонзора, донатора…

Kоментари (0)

Само регистровани и улоговани корисници могу да оцењују коментаре!

Пpиjaвa Региcтрyј ce

Додај коментар

Преостало карактера:

Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција СПОРТСКОГ ЖУРНАЛА ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „СПОРТСКОГ ЖУРНАЛА“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. СПОРТСКИ ЖУРНАЛ ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Да бисте видели остатак вести

Региструјтe Cе Пријавитe Ce

Пpиjaвa

Facebook Пријавa

или

Региcтрyј ce › Заборавили сте лозинку?

Региcтрyј ce

Facebook Пријавa

или

Унесите Вашу адресу е-поште да бисте добили нову шифру